Veelgestelde vragen

Hieronder vind je antwoorden op de meest gestelde vragen over CSG Selion. Van schoolregels tot praktische zaken en ondersteuning.

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op via info@csgselion.nl.

meer Praktische informatie
op deze pagina
Vraag & antwoord

Vraag & antwoord

In facet max. 16, in regulier max. 20.

Dat wisselt, het is anders dan op de basisschool. Er zijn verschillende vakken: praktijk en theorie.

Facetklassen onderbouw starten om 8.45 uur, reguliere klassen starten om 8.15 uur.

Facetklassen eindigen om 15.00 uur, reguliere klassen hebben maximaal les tot 15.45 uur.

Facet en regulier onderbouw: 1x een kwartier en 1x een halfuur

Regulier bovenbouw: 2x een kwartier en 1x een halfuur

Ja zeker! Je kan chillen op één van de bankjes, maar je kan je energie ook kwijt op het basketbalplein of bij de pannakooi.

Vanaf het 2e jaar mag je in pauzes/tussenuren van het plein af.

Hier op school worden de docenten bij de achternaam genoemd.

Engels, wiskunde, Nederlands, biologie, mens en maatschappij, beeldende vorming , PIE, BWI, lichamelijke opvoeding, ZW, EO, Duits, natuurkunde, godsdienst, mentoruur, maatschappelijke en sociale vorming, drama.

In de bovenbouw worden er profielen gekozen.

Ja, in de derde klas is er een kamp. In de andere jaren is er een schooluitje.

Nee, wel een introductieweek waarbij de leerlingen elkaar, de school en de docenten leren kennen en gereed zijn voor de weken erna.

Jazeker! Je kan op één van de 2 doe-middagen komen in januari of februari. Je kan je al inschrijven als je wilt!

Absoluut, want dit vinden wij heel belangrijk!

Als je dyslexie hebt, is dat enorm handig om zelf aan te schaffen. Verder beschikt onze school over eigen laptopkarren en een aantal computerlokalen, zodat jij voldoende vaardigheden ontwikkelt om daarmee te werken.

Om voor iedereen de pauzes aangenaam te maken hebben wij gekozen voor aparte pauzes. Zo heeft iedereen voldoende plek om te zitten en zich te bewegen. Daarnaast hebben de docenten tijdens de gescheiden pauzes meer overzicht om de veilige omgeving te kunnen waarborgen.

Toetsen worden gemaakt tijdens de les of na schooltijd wanneer deze ingehaald moeten worden. Hier op school hebben wij géén toetsweek.

De onderbouw heeft 4 uur LO in de week.

De bovenbouw heeft 2 uur LO in de week.

Ja, wij werken met cijfers.

3x in het jaar krijgen onze leerlingen een rapport. Na het verkrijgen van een rapport, wordt de leerling binnen het team besproken. Dit gesprek, samen met de resultaten en overige worden tijdens het ‘driehoeksgesprek’ met leerling, ouder en docent besproken.

Nee, wij hanteren het pest protocol.

SOMtoday en Zermelo (http://csg.zportal.nl)

Ja, ouders kunnen via een speciale variant van SOMtoday meekijken met de prestaties van hun kind.

Huiswerk, toetsen, het rooster, cijfers; alles is te vinden op de aangegeven apps.

Wel starten we in klas 1 met een papieren agenda, dan leer je goed plannen.

In principe in je eigen agenda, daarnaast staat zoveel mogelijk ook in SOMtoday.

Dat verschilt per vak, per niveau, per les en hoe hard je zelf werkt.

Vaak is er ruimte in de les om met het huiswerk aan de slag te gaan

BB, KB en TL.

Dat is een mogelijkheid. Stel je doet BB en haalt enorm goede resultaten, dan kun je bepaalde vakken volgen op KB niveau. Je krijgt dan een BB diploma en getuigschriften op KB.

Dat kan. Wanneer je op alle vakken hoog scoort, laat zien dat je organisatie en gedrag goed zijn en alle docenten het vertrouwen hebben dat jij TL aankan. Dan is dat mogelijk.

Ja.

Wij bieden op zowel regulier als Facet TL aan. In de ouderbouw krijgt iedereen praktijklessen. Vanaf volgend jaar zullen de TL leerlingen ook een praktijkvak in de bovenbouw moeten volgen, dat is nu volop in ontwikkeling.

Eind klas 2 basis/kader. De profielen waaruit gekozen kan worden zijn: Bouw, Wonen en interieur, Produceren, Installeren en Energie, Economie & Ondernemen en Zorg & Welzijn.

Ja, bij zorg en welzijn.

We bieden ondersteuningslessen aan voor rekenen en taal. Dit is voor leerlingen die op één van deze gebieden achterstanden hebben. Soms is er ook ruimte voor een leerling zonder achterstanden, bijvoorbeeld als je er wel moeite mee hebt; dan kan het fijn zijn om een ondersteuningsles te krijgen.

Vinkhuyswerk (voor stadjers) zit op twee dagen bij ons in school voor huiswerkbegeleiding (op het huiswerkplein). Daarnaast hebben we studiebegeleiders die kunnen helpen bij het leren leren.

Voor deze leerlingen is er de mogelijkheid om met een laptop te werken. Er wordt gewerkt met het programma ‘Sprint Plus’. Hier op school zijn dyslexiespecialisten die leerlingen hierbij begeleiden en is er extra tijd tijdens toetsen.

Vinkhuyswerk (dit is alleen voor stadjers), verzorgd hier op school een huiswerkklas en er is studiebegeleiding voor leerlingen die moeite hebben met bijvoorbeeld het plannen van huiswerk.

Hiervoor hebben wij ondersteuningslessen, bieden wij extra tijd tijdens toetsen en houden de wiskunde/rekendocenten hier rekening mee.

Op het Selion zitten de kinderen met en zonder dyslexie bij elkaar in de klas.

Vaste structuren, rustige plekken en onze Facetklassen zijn een aanbeveling voor kinderen met ASS.

Een groep van professionals die kennis hebben over de onderwijsbehoeften die leerlingen nodig hebben. Bijvoorbeeld orthopedagogen, studiebegeleiders, dyslexie-specialisten en ambulant begeleiders.

In facetklassen zitten leerlingen die meer ondersteuningsbehoefte hebben dan leerlingen in een reguliere klas.

De klassen zijn kleiner. Deze leerlingen hebben een extra plek om pauze te houden; dit noemen wij het dorpsplein.

Ook hebben deze leerlingen een startkwartier.

Advies van de basisschool, daarna bepaalt de toelatingscommissie of de leerling geschikt is voor facet. Na aanmelding volgt altijd een intake gesprek.

Dit is een opstartkwartiertje met de mentor voor de leerlingen in de facetklassen. Tijdens dit opstartkwartiertje wordt het rooster besproken voor de rest van die dag en worden vragen van leerlingen beantwoord. De mentor is daar om ze te begeleiden en klaar te stomen voor de rest van de dag.