Ondersteuning

Elke leerling leert op zijn eigen manier. Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig om zich goed te ontwikkelen. Ons ondersteuningsaanbod biedt basisondersteuning voor alle leerlingen en aanvullende begeleiding voor wie dat nodig heeft.

meer Over ons
op deze pagina
Mentoraat Ondersteuning Ondersteuningsprofiel CSG Expertisecentrum

Mentoraat

Mentor

Naast je docenten heb je een eigen mentor. Die begeleidt je ontwikkeling en is jouw vaste aanspreekpunt. Elke week heeft de mentor tijd voor individuele begeleiding en geeft hij of zij een aantal lessen. Ook houdt de mentor contact met je ouders over je voortgang. Zo bouw je samen een vertrouwensband op.


Gesprekken

Minstens drie keer per jaar hebben jij, je ouders en je mentor een gesprek over hoe het met je gaat. Dit noemen we een driehoeksgesprek. Speelt er tussendoor iets? Dan neemt de mentor contact op met jou en je ouders. Andersom kunnen jij en je ouders altijd bij de mentor terecht met vragen.

Ondersteuning

Optimale ondersteuning

Bij CSG Selion krijg je de ondersteuning die je nodig hebt om je vmbo-diploma te halen. Iedere leerling heeft recht op basisondersteuning. Als het nodig is stellen we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan bespreken we met jou en je ouders. Als het nodig is, passen we het tussentijds aan.


Basisondersteuning

Je mentor begeleidt je in de klas en individueel. Drie keer per jaar bespreken jij, je ouders en je mentor hoe het met je gaat. Daarnaast kun je extra ondersteuning krijgen, zoals:

  • Pauzewacht
  • Inzet docent assistent bij praktijkuren
  • Specialisten voor observatie/screening/advies
  • Screening dyslexie, verzuimregistratie
  • Leerlingvolgsysteem (SOM)
  • Cito toetsen
  • Afname SAQI (School Attitude Questionnaire Internettest)
  • Begeleiding bij het vinden van een passende vervolgopleiding
  • Intern ondersteuningsteam

Ons interne ondersteuningsteam bestaat uit:

  • Teamleider
  • Ondersteuningscoördinator
  • Orthopedagoog
  • Ambulant begeleider
  • Mentor (indien nodig)
  • Leerlingbegeleider
  • Langdurige (ziekte) verzuim: meer dan twee weken achter elkaar afwezig.
  • Frequent (ziekte) verzuim: meer dan twee keer in vier weken één dag ziek.
  • Signaalverzuim: opvallend verzuim, bijvoorbeeld steeds hetzelfde vak of dag missen.
  • Logopedisten en dyslexiespecialisten
  • Ondersteuningscoördinator
  • Orthopedagogen
  • Decanen
  • Leerlingbegeleiders
  • Consulent zorg in onderwijs

Dit team kijkt samen met jou, je mentor en je ouders naar wat jij nodig hebt en geeft advies. Samen met de mentor is dit team eindverantwoordelijk voor de evaluatie en eventuele aanpassingen van het OPP.


Externe deskundigheid

Voor specialistische hulp werken we samen met externe deskundigen, zoals de leerplichtambtenaar, de schoolarts en medewerkers van Accare, Lentis, Molendrift en OCRN.


Verzuim en ziekmelding

Meld je je vaak ziek of ben je langer dan 10 schooldagen achtereen afwezig? Dan schakelen we de schoolarts in en plannen we een gesprek om te kijken wat er aan de hand is.


Vakgerichte hulp

Heb je extra ondersteuning nodig bij een vak? Je vakdocent helpt je verder. Voor rekenen zijn er aparte rekenuren en programma’s waarmee je thuis kunt oefenen (Studyflow). Bij andere vakken krijg je extra lessen.

Specialistische hulp door deskundigen

Soms is er meer nodig dan vakinhoudelijke hulp. Op onze school staan verschillende deskundigen voor je klaar:

Ondersteuningsprofiel

Passend onderwijs

Elke leerling heeft recht op goed en passend onderwijs. Scholen hebben daarom een wettelijke zorgplicht: zodra een leerling wordt aangemeld, kijkt de school of zij de juiste ondersteuning kan bieden. Als dat niet lukt binnen de eigen school, wordt samen met ouders gezocht naar extra ondersteuning of een plek op een andere school die beter past. Passend onderwijs is de manier waarop onderwijs aan leerlingen, die extra ondersteuning nodig hebben, wordt georganiseerd. Het gaat om zowel lichte ondersteuning in het reguliere onderwijs als zware ondersteuning in het speciaal onderwijs.


Scholen werken hierin samen binnen een samenwerkingsverband. Dat zijn alle schoolbesturen in de regio voor regulier én speciaal voortgezet onderwijs. Samen maken ze afspraken over hoe leerlingen die extra hulp nodig hebben, toch zo veel mogelijk binnen het gewone onderwijs geholpen kunnen worden – of, als dat beter past, in het speciaal onderwijs.

Door deze samenwerking zorgen scholen ervoor dat elke leerling in de regio onderwijs krijgt dat aansluit bij wat de leerling nodig heeft.


Ondersteuning aan leerlingen & inzet ECT

Binnen ons samenwerkingsverband hebben alle scholen samen afgesproken wat we op elke school minimaal aan ondersteuning bieden. Dit noemen we de basisondersteuning. Daarnaast heeft iedere school extra mogelijkheden om ondersteuning op maat te bieden. Welke dat precies zijn, staat in het ondersteuningsprofiel van de school.



Meer informatie over onze basisondersteuning en de ondersteuning op CSG Selion vindt u in onze schoolgids.

CSG Expertisecentrum

Alle vestigingen van de CSG hebben de mogelijkheid om gebruik te maken van de diensten van het CSG Expertisecentrum (EC). Het EC heeft vanuit haar expertise een brede kijk op de context van de leerling, waardoor op meerdere niveaus meegedacht kan worden over wat nodig is voor de leerling. De medewerkers van het EC gaan uit van de mogelijkheden, talenten en perspectieven die leerlingen hebben. Deze brengen ze in kaart en houden daarbij rekening met de eventuele beperkingen van de leerling. Hierbij is zorg op maat het uitgangspunt: deze leerling, met deze ouders, bij deze leraar, in deze klas, binnen deze vestiging. Op basis hiervan brengen zij de ondersteuningsbehoeften in kaart en vertalen dit naar handelingsgerichte adviezen voor de docenten en bieden praktische begeleiding aan leerlingen.


Het EC wordt gevormd door dyslexiespecialisten, een ICT-medewerker die verbonden is aan de functiegroep dyslexie, orthopedagogen, leerlingbegeleiders en een consulent zorg in onderwijs.


Dyslexiespecialisten

De specialisten ondersteunen de dyslexiecoaches van de vestigingen in de uitvoering van het CSG-dyslexiebeleid. Zij coördineren de afname van de dyslexiescreening in de eerste klassen van de CSG en nemen zo nodig een uitgebreid onderzoek af. De dyslexiespecialisten overleggen met de leerling, ouders en mentor of er hulpmiddelen nodig zijn. Bovendien kunnen zij ingezet worden voor specifieke begeleiding van de leerling. Bij overige ernstige lees- en spellingproblemen geven zij handelingsgerichte adviezen voor een passende aanpak. De ICT-medewerker kan op alle vestigingen ondersteuning bieden bij het gebruik van Sprint Plus.


Orthopedagogen

De orthopedagogen werken vanuit de brede context van de leerling en nemen hierin ouders en school mee. Zij investeren in het maken van verbinding tussen ouders en school, maar ook in de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp. De orthopedagogen nemen deel aan multidisciplinaire teamvergaderingen waarin de ontwikkeling van de leerling wordt besproken. Zij denken mee met de vestiging, observeren leerlingen, stellen ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP) op en zijn bevoegd om waar nodig aanvullend onderzoek te doen. Daarnaast maken de orthopedagogen deel uit van de toelatingscommissies van de vestigingen en ontwikkelen beleid met betrekking tot de plaatsing van leerlingen.


Leerlingbegeleiders

De leerlingbegeleiders bieden praktische begeleiding aan leerlingen, individueel of in de vorm van groepsondersteuning. De leden van het ondersteuningsteam brengen de ondersteuningsbehoeften van de leerling in kaart en de leerlingbegeleiders sluiten hierbij aan. Zij stellen zich ten doel de leerling kortdurend te begeleiden op het gebied van gedragsproblematiek, executieve vaardigheden, sociale vaardigheden, emotieregulatie en leerstrategieën. De leerlingbegeleiders plannen begeleidingsmomenten in en proberen de leerling zo snel mogelijk (weer) op reguliere wijze te laten participeren in de lessen.


Consulent zorg in onderwijs

De consulent zorg in onderwijs heeft kennis van leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften (op sociaal-, emotioneel-, organisatorisch- en/of fysiek gebied). De consulent ondersteunt de vestigingen bij het analyseren van onderzoeksgegevens en het afstemmen van een onderwijsaanbod op de mogelijkheden van de leerling. Op verzoek kunnen zij een rol spelen bij de afstemming tussen school en externe hulpverlening en in de verzuim-/ thuiszittersproblematiek. Indien de leerling kampt met langdurige of chronische ziekte kan de consulent meedenken over welke aanpassingen nodig zijn gedurende de schoolloopbaan. De consulent neemt deel aan het interne ondersteuningsoverleg en kan bovendien op verschillende wijzen worden ingeschakeld, zoals voor het beeldcoachen, observeren en adviseren.